DJI Phantom

A DJI cég első szériás quadkoptere. Megjelenése igazi áttörés volt a piacon. Könnyű kezelhetőségének köszönhetően olyan népszerűségre tett szert, hogy nagyon gyorsan megjelentek a hozzá hasonló klónok.

DJIPhantom
DJI Phantom

 

A Phantomot egy közepes méretű, fehér színű dobozban szállítja a gyártó. A használatbavétel előtt fel kell szerelni a gépre a leszállótalpakat és a légcsavarokat valamint fel kell tölteni a modell 2200mAh kapacitású, 11.1V-os LiPo akkuját. A töltéshez a gyártó mellékel egy hálózati feszültségről üzemelő akkutöltőt. A csomagban még mellékelnek a garnitúra tartalék légcsavart, néhány matricát valamit egy GoPro kamera tartó, amit a Phantom alsó részére lehet felszerelni.

DJI Phantom
DJI Phantom a dobozában.

 

A kb. 50cm átmérőjű gépet a 4db elektromos motorra szerelt légcsavar emeli a levegőbe. A motorok természetesen már a legújabb fejlesztésű, háromfázisú motorok. A légcsavarokat a motorok forgásirányával ellentétes menettel kell rögzíteni a motorok tengelyéhez. Nagyon ötletes és egyszerű megoldás, mert csak rá kell helyeznünk a légcsavart a tengelyre és meg kell forgatnunk. Ezzel fel is van szerelve. A motor forgásának iránya olyan, hogy a légcsavar nem tud letekeredni róla.

A gyártó több olyan rendszert is beépített a Phantomba, amik jelentősen megkönnyítik a használatát. Ilyenek az iránytű, a magasságmérő, a gyorsulásmérő, a giroszkóp és a gps. Ezeken kívül felszerelték a repülés megkönnyítő jelzőfényekkel valamint állapotjelző LED-el is.

A gép összeszerelése és az akku feltöltése után a biztonságos repülés érdekében érdemes néhány beállítást elvégezni a modellen. Ehhez össze kell kötni a Phantomot egy számítógéppel és felprogramozni a funkciókat. Le kell tölteni a gyártó oldaláról a megfelelő szoftvert. A szoftvert elindítva láthatóvá válnak a gyári beállítások. Itt lehet beállítani a távirányítón található kapcsolók funkcióit, a maximális repülési magasságot, a pilótától való maximális távolságot, mit csináljon a gép, ha lemerül az akkuja, újra lehet kalibrálni a távirányító karjait, … stb.

Naza-m
DJI Phantom assistant szoftver.

A távirányító jobb és bal felső részén lévő kapcsolókkal lehet beállítani a különböző repülési módokat. A jobb oldali kapcsoló felső állásban a gps-el történő repülési mód, középső állásba a gps nélküli mód, alsó állásban pedig a hazatérő mód.

DJI Phantom távirányító

A Phantom gps módban, amennyiben kapcsolódott a műholdakhoz, ilyenkor zölden villog az állapotjelző LED, nagyon könnyen használható, mert ha az összes irányítókart elengedjük, akkor a Phantom egyhelyben lebeg. Még akkor sem mozdul el, ha fúj a szél, mert a rendszer igyekszik a gépet az adott gps koordinátán tartani.

A kapcsoló középső állásába, amit a gyártó ATTI módnak nevez. A Phantom tartja a magasságát, de nem tartja a pozícióját, mert nem kapcsolódik a gps műholdakhoz. Ilyenkor az állapotjelző LED sárgán villog.

A kapcsoló alsó állásában a Phantom visszatért a felszállási pontra. Fontos, hogy ez a funkció csak akkor működik jól, ha a felszállás előtt megvártuk, hogy a Phantom kapcsolódjon a kellő számú műholdhoz. Amit abból tudhatunk, hogy az állapotjelző LED zölden villog. Amennyiben a LED nem csak zölden villog, akkor nem áll rendelkezésre a megfelelő gps kapcsolat a starthely rögzítéséhez.

DJI Phantom távirányító kezelőszervei.
DJI Phantom távirányító kezelőszervei.

 

Amennyiben jól programoztuk fel a gép szoftverét, akkor ha a Phantom és a távirányító között megszakad a kapcsolat, akkor a Phantom automatikusan a hazatérő módba kapcsol és visszaszáll a kiindulási pontra.

A távirányító bal felső részén lévő kapcsolóval a repülés irányítását tudjuk megváltoztatni. Felső állásban a Phantom úgy repül, mintha a pilóta benne ülne. Minden irányítókar mozgatásra a saját állása szerint reagál. Tehát ha a távirányító jobb oldali karját jobbra mozgatjuk, akkor a Phantom saját magához képest jobbra fog mozdulni.

A kapcsoló középső állásában, amit a gyártó Curse Lock-nak nevez a Phantom felszállás előtt megjegyzi a tengelyeket. (Előre-hátra és jobbra-balra tengely.) Felszállás után ezen tengelyek alapján reagál az irányokra. Tehát ha a jobb oldali kart jobbra mozgatjuk, akkor a Phantom a felszállás irányai szerint jobbra mozog.

A kapcsoló alsó állásában, amit a gyártó HOME LOCK-nak nevez a Phantom a felszállás helyéhez viszonyítja az irányokat. Ez a funkció csak akkor működik, ha a felszállás előtt a gép több mint 10 méter távolságra van a pilótától. Ilyenkor, ha a jobb oldali kart jobbra toljuk, akkor a Phantom körberepüli a pilótát. Ugyan ezt a kart előre tolva a gép mindig a pilótától távolodni fog. Tehát a pilótát veszik középpontnak és mindig ahhoz viszonyítva irányítható.

Fontos, hogy ezek a funkciók nincsenek gyárilag beállítva a Phantomon. Fel kell őket programozni az assistant szoftverrel.

A kapcsolók felprogramozása után már repülhetnénk is a géppel, de a gyártó felhívja a figyelmünket, hogy minden repülési helyszínen kalibrálni kell a gép iránytűjét. Ez a művelet kb. fél perc alatt elvégezhető a használati útmutató leírása szerint.

DJI Phantom iránytű kalibrálás.
DJI Phantom iránytű kalibrálás.

A kicsit hosszadalmas programozás és kalibrálás után végre repülhetünk a Phantommal. Kapcsoljuk be és helyezzük el a gépet egy nagyobb nyílt területen a földre. Várjuk meg amíg az állapotjelző LED zölden világít, ezután a távirányító karjait húzzuk magunk felé és ott tartva toljuk középre. Tartsuk itt pár másodpercig és ezzel elindítjuk a motorokat. Amikor a motorok forognak, akkor engedjük vissza a karokat középállásba. Ezután a bal oldali kart előre tolva növeljük a motorok fordulatszámát és a Phantom felemelkedik a levegőbe. Amennyiben a kart visszaengedjük középállásba, akkor a gép az adott magasságban lebegni fog. A kart előre tolva tovább emelkedik, hátra húzva pedig süllyedni fog. Ugyan ezt a kart oldalra mozgatva a Phantom az adott irányba fog fordulni. A jobb oldali karral tudjuk modellt előre – hátra és jobbra – balra mozgatni a levegőben.

DJIPhantom_3
DJI Phantom

Repülés közben nagy segítség, hogy a Phantomon lévő állapotjelző LED jelzi az akku állapotát. Amikor az akku kezd lemerülni, akkor az állapotjelző LED elkezd pirosan villogni. Ilyenkor érdemes visszarepülni a gépel a kiindulási pontra és ott leszállni. Amennyiben ilyenkor nem szállunk le a modellel, akkor rövid idő elteltével magától elkezd süllyedni és leszáll.

A leszálláshoz irányítsuk a Phantomot egy sík felület fölé, húzzuk magunk felé a távirányító bal oldali karját és a gép szépen leereszkedik a földre. A kart pár másodpercig alsó állásban tartva leállnak a motorok.

Használat után mindig töltsük fel a modell akkuját. A LiPo akkuk érzékenyek a lemerítésre, ezért érdemes legalább félig töltve tárolni. A csomagban kapott akkutöltővel 1-1.5 óra alatt tölthető fel a gyári akku.

DJI Phantom akkutöltő.
DJI Phantom akkutöltő.

 

Számos kiegészítő is kapható a Phantomhoz. Nagy segítség lehet például a gyártó által kínált légcsavarvédő keret. Ezt felszerelve nem fognak megsérülni a légcsavarok, ha esetleg nekimegyünk a géppel valaminek. Természetesen egy komolyabb ütközést ezek sem tudnak kivédeni.

DJI Phantom légcsavar védőkeret.
DJI Phantom légcsavar védőkeret.

 

A Phantom csomagjában található kameratartóba egy GoPro kamerát lehet elhelyezni. Ezt felszerelve a gépre nagyon jó kis felvételeket készíthetünk a levegőből. Természetesen komoly videózásra nem alkalmas a rendszer, mert nincsen rezgéscsillapítása. Aki komolyabban szeretne a videózással foglalkozni, az válasszon egy Phantom 2-est H3-3D gimballal vagy a egy Phantom 2 Vision + modellt.

Egy ilyen gép használatánál mindig fokozottan ügyelni kell a biztonságra. Tapasztalt szakik szokták mondani, „Még semmi sem maradt fenn!”. És milyen igazuk van! Csak gondoljunk bele, mi van ha valami elromlik és a Phantom lezuhan. Jobb esetben nincs alatta senki és „csak” a földbe fúródik. Ez esetben lehet megjavítani, ha lehet. De ha van alatta valaki, akkor már nagyobb a baj. Ezért ajánlom mindenkinek, hogy tartsa szem előtt az itt olvashatóakat.

A DJI Phantom drón megvásárolható a Modell & Hobby szaküzletekben valamint a www.modell.hu weboldalon.