2021. november 29.

Napi séta a szív egészségéért

A rendszeres sport csökkenti a vérnyomást és a koleszterinszintet, javítja az inzulinérzékenységet és a szívizom működését, segít megőrizni a testsúlyunkat.

De milyen sportot válasszunk?

Szívbetegség és sportolás

A Sydney-i Egyetem kutatói közel ezer 45 évesnél idősebb ember egészségi állapotát figyelték meg egy meglehetősen hosszú időn át, kilenc évig tartó kutatásukban. Az eredményeket a Journal of the American College of Cardiology című folyóiratban tavaly publikálták.

Séta, mint a fogyás eszköze Annak ellenére, hogy fejlődésünk során két lábra álltunk, mindannyiunknak meg kell tanulnia megfelelően futni. A séta viszont egy olyan dolog, amit 6 millió év alatt sikeresen elsajátítottunk. Mivel annyira természetesnek tűnik számunkra, gyakran figyelmen kívül is hagyjuk milyen hatékony is tud lenni erőnlétünk javításának, testsúlyunk szabályozásának, valamint szív- és érrendszeri és kognitív egészségünk megőrzésének eszközeként. Ez azonban nem igaz.

Eszerint azoknak, akik legalább napi hat órát ülve töltenek, vagyis valamilyen ülőmunkájuk van, és semmilyen testmozgást nem végeznek, nagyobb esélyük van arra, hogy valamilyen szív- és érrendszeri betegségben haljanak meg, mint azoknak, akik legalább egy órát mozognak naponta. A kutatás szerint azoknál, akik csak napi négy órát vagy annál kevesebbet ülnek, már a gyakori felállás, tagjaik átmozgatása is csökkentette a kardiovaszkuláris kockázatot, de a napi hat órát ülve töltő embereknél ez már nem volt elég.

Már egy kevés mozgás is hatékony lehet

Közülük csak azoknál csökkent a kockázat, aki minden nap szántak napi séta a szív egészségéért időt a testmozgásra. Ez szinte bármilyen rendszeres mozgás lehetett: akár csak napi perc tempósabb séta, kocogás vagy úszás.

miben különbözik a hipotenzió a magas vérnyomástól

Az American Heart Association ajánlása heti perc mozgás. A friss tanulmány tulajdonképpen csak megerősítette azt, amit korábban is tudtunk: a fizikai aktivitás, a rendszeres testmozgás csökkenti a szív- és érrendszeri betegségek és a miattuk bekövetkező halálozás esélyét. Azt is fontos megjegyeznünk, hogy a mozgásszegény életmód csak az egyik rizikófaktor, mégis érdemes felhívni rá a figyelmet a dohányzás, a helytelen táplálkozás, illetve az ebből fakadó magas koleszterinszint és elhízás vagy a tartós stressz mellett.

William Kraus, a Duke Egyetem Orvosi Központjának munkatársa, aki a New England Medical Journalben megjelent régebbi kutatásában hívta fel a figyelmet arra, hogy a rendszeres mozgás az artériákat eltömítő LDL-koleszterin szintjét csökkenteni tudja a vérben.

Parkoljon távol a célállomásától

Márpedig a koszorúér-betegségeket az ütőerek falán található zsírt és koleszterint tartalmazó lerakódások, az úgynevezett plakkok okozzák, melyek az évek alatt növekedve az erek szűkületét vagy elzáródását okozhatják. A koleszterinszint csökkentése mellett az is bizonyították, hogy a testmozgás csökkenti a vérnyomást, javítja az inzulinérzékenységet és a szívizom megfelelő működését, ezzel együtt javítja a vérkeringést.

magas vérnyomás fokú mint kezelni

Továbbá abban is segít, hogy elérjük és meg is tartsuk a szívünk működése szempontjából ideális testsúlyt. A mozgás úgy tud segíteni, hogy a rendszeres terhelés hatására a szív, éppen úgy, ahogy a test többi része, erősödni kezd, nagyobb erővel húzódik össze, így több vért tud pumpálni. Ezáltal pedig javul az egész test oxigénellátása, mert új hajszálerek keletkeznek, amelyek továbbítják a friss vért testünk különböző szöveteihez.

Ezért van az, hogy a rendszeresen sportolók pulzusa nyugalmi állapotban lassabb, mint a nem sportoló embereké, mert esetükben a szív kevesebb munkával is ugyanannyi friss vért tud a szervezetbe pumpálni. De milyen mozgást válasszunk?

Jó szívű életmód- tanácsok

A mozgás jótékony hatása a szívre tehát egyértelmű. De milyen mozgást válasszunk, ha jót akarunk a szívünknek?

magas vérnyomás okozta látásvesztés

Ha egészségesek vagyunk, akkor szinte bármit választhatunk, a lényeg a rendszerességen van. Mivel már napi perc is javít a szív- és érrendszer állapotán, az napi séta a szív egészségéért jó kezdet lehet, ha a gyaloglást választjuk az autó helyett.

ideges magas vérnyomás hogyan kell kezelni

Némi sporttal kiegészítve így elérhetjük, hogy heti kilométert tempósan gyalogoljunk vagy kocogjunk. Ez már önmagában is, kiegészítő sportok nélkül jótékony hatással van a zsír- és koleszterin-anyagcserére, a szívműködésre. Még jobb, ha úszással, tenisszel, vagy esetleg valamilyen labdajátékkal kombináljuk. Aki viszont magas vérnyomással küzd, annak a gyors futás, tenisz nem igazán javasolt, helyette a tempós séta, kocogás, úszás, kerékpározás, és minden olyan sport ajánlott, amely nem emeli meg hirtelen a vérnyomást.